Mazda CX-30 – Ako spoľahlivé sú elektronické systémy?

Mazda CX-30

Prvé dojmy a skúsenosti s Mazdou CX-30.

Ako spoľahlivé sú informácie z navigácie a systému rozpoznávania dopravných značiek? Dá sa na tieto informácie spoľahnúť? Ako spoľahlivo fungujú ďalšie elektronické systémy?

Prvé dojmy z Mazdy CX-30 boli veľmi pozitívne. Postupne ako auto spoznávam aj vnímam jednotlivé nedostatky bezpečnostných a pomocných systémov. Medzi takéto patrí aj zobrazovanie informácií na projekčnom head-up displeji.

Projekčný head-up displej

Projekčný head-up displej zobrazuje informácie z navigácie a systému rozpoznávania dopravných značiek. Dá sa na tieto informácie spoľahnúť?

Ako prvý nedostatok, ktorý nechápem, prečo Mazda už dávno neošetrila je, že neviem zistiť či zobrazované informácie na projekčnom head-up displeji pochádzajú z navigácie alebo zo systému rozpoznávanie dopravných značiek. Takto by som vedel oveľa lepšie vyhodnotiť situáciu. Stačí aby zobrazované dopravné značky mali napríklad orámovanie alebo vedľa ikonu, ktorá mi hovorí, že táto značka bola zosnímaná z cesty.

Druhým vážnym nedostatkom je kvalita snímania, resp. zobrazovanie dopravných značiek v noci. V minule som si myslel, že celý systéme rozpoznávania dopravných značiek zamrzol, keďže počas jazdy cez obec, kde je 50km/h mi zrazu ukazoval značku s rýchlosťou 70km/h. Tiež absolútne nezachytil niekoľko krát značku zákaz predbiehania. Tu sa ukazuje ako dôležité by bolo odlíšiť zobrazovanie údajov z navigácie a zo systému rozpoznávania dopravných značiek.

V rámci systému rozpoznávania dopravných značiek a zobrazovania informácii na head-up displeji treba podotknúť, že v lete je veľa dopravných značiek zakrytých zeleňou (stromy, kríky, prekážky pri ceste a stojace vozidlá) a tak dopravnú značku môžete zahliadnuť no žiaľ nemáte možnosť si ju overiť cez navigačný systém o akú dopravnú značku išlo.

Parkovacie senzory

Moja verzia má predné aj zadné parkovacie senzory. Musím povedať, že predné parkovacie senzory sú veľké sklamanie. Aktivujú sa až keď ste pomaly do niečoho narazili. Ani neviem aká je to vzdialenosť. Aktivuje sa iba jedna červená zóna, takže ich nie je viac ako pri zadných parkovacích senzoroch. Nemáte tak prehľad ako ďaleko ste od prekážky pred vami. Tiež sa tieto senzory neaktivujú vždy, resp. keď vidím, že som blízko prekážky tak vôbec nereagujú. Varovanie prichádza až keď som pomaly “v prekážke”.

No rovnako dobre nie sú na tom ani zadné parkovacie senzory. Žiaľ parkovacie senzory nereagujú do výšky, ale len diaľky, resp. skenujú iba horizontálne. nie vertikálne. V minule pri parkovaní na vyznačenom parkovacom mieste bol strom, ktorý bol naklonený smerom na vozovku/parkovacie miesto. Ak by som sa nepozeral do kamery, tak do neho narazím vrchnou časťou kufra. Senzor vôbec tento strom nezaregistroval. Keď som vystúpil z auta a išiel sa pozrieť, či som do stromu nenabúral, oddeľovalo ma od stromu asi len 5 centimetrov. Nešlo pri tom o konár, ale o hlavný hrubý kmeň, kde kvôli malému svahu strom rástol nakrivo smerom do vozovky.

Ďalšie elektronické systémy

Žiaľ elektronické systémy v Mazde CX-30 ešte stále nie sú tak pokročilé, aby sa dalo na ne úplne spoľahnúť. Napríklad adaptívny tempomat, raz auto zabrzdí aj rozbehne, inokedy iba zabrzdí. Podobne je to aj so systémom iStop, kedy auto niekedy vypne motor, inokedy nie. Dažďový senzor tiež nie je ideálny, resp. režim auto, keď niekedy nedeteguje dážď, alebo ak nastúpite do auta s oknom, ktoré treba pretrieť od vody či ak na vás strieka vodu vedľa idúce auto alebo auto pred vami, tak stierače takúto vodu úplne ignorujú.

Adaptívny tempomat opäť nespolupracuje s ďalšími systémami, napríklad ak si dáte rýchlosť 50km a blíži sa ostrá zákruta, tak vás v páli do nej v plnej rýchlosti. Normálne to nie je až taký problém, no ak je pred vami auto, ktoré spomaľovalo a vy ste kvôli tempomatu spomalili s nim a následne odišlo z vášho smeru jazdy, tak pri 186 koňovej verzii vás veľmi rýchlo “natlačí” do ostrej zákruty s maximálnou rýchlosťou na tempomate. Tu by mala byť možnosť, že ak nasleduje ostrá zatáčka podľa navigácie, tak tempomat spomalí auto do zákruty o x kilometrov, podľa nastavenia.

Ďalší problém má aj systém detekcie nárazu. Systém detekcie nárazu na vás vyšle hlásenie nárazu, ak nasleduje ostrá zákruta no vedľa nej stojí auto a vaše auto už zatáča mimo, takže je mimo trajektórie auta mimo cesty. Toto hlásenie vie skôr vystrašiť ako pomôcť. Tu by sa mala kontrolovať trajektória dráhy auta a uhol otočenia kolies, lebo pri vchádzaní do ostrej zákruty vás takéto upozornenie vystraší, keďže chvíľu trvá kým si šofér uvedomí o čo sa deje.

Naposledy ma nepríjemne prekvapil stav, kedy som sa po zaparkovaní a vypnutí motora nevedel pohnúť z miesta. Dôvodom tohto stavu bolo, že z nejakého dôvodu po zaradení radiacej páky do polohy D bola aktivovaná ručná brzda. Auto sa tak nevedelo rozbehnúť. Keďže ručná brzda sa mi nikdy sama neaktivovala, nevedel som čo sa deje. Takže ak dáte radiacu páku do polohy D a po uvoľnení brzdového pedálu sa auto pomaly nepohne vpred, pozrite sa či nie je aktivovaná ručná brzda.

https://www.mldgroup.com

Vyštudovaný top manažér pôsobiaci najmä ako manažér, marketér, softvérový inžinier, konzultant, bloger, YouTuber a zatiaľ neúspešný hudobník a producent. V rámci praxe pôsobil v rôznych odvetviach na rôznych pozíciách v malých aj veľkých firmách, vrátane spoluprác a partnerstiev s významnými firmami či poradenskými spoločnosťami.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *